Platformă pentru literatură contemporană DE-RO
dlite_icon_organic
© Honevo Bi Hemispheric Dancing with plants

Dimineți de cretacic

În timp ce fluiditatea caracterizează natura umană tot mai mult, vă propunem colaje poetice, în care actanții explorează literatura din spațiul de limbă germană. Continuăm cu scriitoarea Nicoleta Nap, care pornește de la texte de Ernst Jandl și Kurt Marti.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin

Mai taie din frumosul tablou cu oameni
așa încât să poți lăsa deoparte lacrimile pe care ți le stoarce orice om
(1)
nu știu dacă e ceva mai de speriat decât alăturarea limbajului articulat de plâns, râs, urlet
așa că taie orice urmă de om (2)
Toate ți se trag de la prostul obicei de a privi în jos de la etajul 10, acolo de unde
vine zornăiala de sticle goale și vorba multă și hăhăiala
În vremuri de austeritate maximizează-ți beneficiile pentru plata lunară a ratelor
ipotecare
Păstrează în câmpul vizual vârfurile blocurilor construite în amfiteatru la o distanță
convenabilă
Muște în căutare de hrană și parteneri de reproducere, vrăbii, porumbei isterici și
pescăruși hohotind, într-un război continuu cu ciorile
Dimineți de cretacic cu verii îndepărtați ai dinozaurilor care acum scormonesc prin
gunoaiele urmașilor mamiferelor cu marsupiu
Ne consumăm unii pe alții, e la mintea găinii fericite cu râma în gură
Ca să trăiesc, tu mori
Dar ce vine după moarte?
După moarte vin socotelile pentru mormânt și petrecanie
(3)
Sau altă situație: După moarte vin agenții imobiliari
Și-ntreabă dacă locuința se păstrează
(4)
Însă de cele mai multe ori se termină cu un proces de digestie și nimic mai mult.

_

(1) Ernst Jandl
(2) Ernst Jandl
(3) Kurt Marti
(4) Kurt Marti

*

Nicoleta Nap (Niki Nap) a debutat în 2017 la Casa de Editură Max Blecher cu volumul de poezie ușor desincronizat, aproape imperceptibil. A absolvit Facultatea de Drept, a lucrat 12 ani în presa scrisă, la Cluj-Napoca, și a cântat într-o trupă punk. Din 2013 locuiește în București.

Andra Rotaru
Andra Rotaru
Andra Rotaru (n. 1980) a realizat proiecte la intersecția dintre arte: performance-ul de dans Lemur, prezentat de coregraful Robert Tyree în America și în Europa; documentarul All Together, realizat în cadrul rezidenței The International Writing Program (Universitatea din Iowa, 2014); Photo-letter pairing (fotografie, proiect realizat în colaborare cu numeroși artiști și cu comunitatea din Iowa). Volume publicate: Într-un pat, sub cearșaful alb (2005), Ținuturile sudului (2010); Lemur (2012); Tribar (2018). Lemur a primit premiul „Tânărul poet al anului”, în cadrul Galei Tinerilor Scriitori (2013). Volumul de debut a fost tradus in spaniolă (En una cama bajo la sábana blanca, editura Bassarai, 2008). În 2018, Lemur a apărut la editura americană Action Books (traducere de Florin Bican). Volumul Tribar urmează să apară în Germania, la ELIF VERLAG, în traducerea lui Alexandru Bulucz.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin

Citește mai mult:

Iulia Dondorici: „În opera lui Dürrenmatt, animalele sunt o oglindă a oamenilor”

În acest an ne (re)amintim de Friedrich Dürrenmatt, unul dintre cei mai importanți dramaturgi și prozatori ai secolului XX. La 100 de ani de la nașterea sa, scriitori și artiști din diferite domenii au fost invitații noștri, dialogând despre opera lui Dürrenmatt sau despre adaptările care au avut ca punct de pornire scrierile autorului elvețian. Acum, invitata noastră este Iulia Dondorici, doctor în filologie și traducătoare:

Eu plec, tu pleci, el/ ea pleacă

Eu plec, tu pleci, el/ ea pleacă este un roman memorabil despre criza refugiaților din Europa, scris de una dintre cele mai apreciate autoare germane contemporane, Jenny Erpenbeck. În 2018 a fost nominalizat la International Booker Prize. Citiți mai jos un fragment.

Flavia Teoc: „Cred că aproape tot ceea ce nu este uman este sălbatic”

Olga Ștefan a scris pe coperta a patra a antologiei Istoria naturală, de Flavia Teoc (Casa de Editură Max Blecher): „Așa cum Istoria naturală a lui Pliniu cel Bătrân inventaria toate adevărurile lumii văzute, dar și narațiuni ca aceea a Korei din Sicyon, care, schițând pe un perete gol umbra iubitului ei absent, născocește pictura, Istoria naturală a Flaviei Teoc e mai mult decât un catalog de imagini: în mărturii tributare structurii simple a parabolei, ea așază în pagină singurătatea străinului, mai veche decât toate tiparele.”