Platformă pentru literatură contemporană DE-RO
© Andra Rotaru & Editura Nemira

Fragment din volumul „Tribar”, de Andra Rotaru, în curs de apariție în Germania

În curând, la Editura Elif Verlag din Germania, va apărea volumul de poezie „Tribar”, de Andra Rotaru, în traducerea în limba germană a lui Alexandru Bulucz.

wrong connections

„In the British Journal of Psychology R. Penrose published the
impossible “tribar“. Penrose called it a three-dimensional rectangular
structure. But it is certainly not the projection of an intact spatial
structure. The “impossible tribar“ holds together as a drawing
purely and simply by means of incorrect connections between quite
normal elements.The three right angles are completely normal, but
they have been joined together in a false, spatially impossible way.”
The Magic Mirror of M. C. Escher, Bruno Ernst

Am putea face un portret realist al celui de lângă noi sau o trecere în revistă a trecutului său. Observăm funcționarea limitată sau prodigioasă a organelor de simț. Ochii, gura, pielea – adună informații despre lumea exterioară, pe care un creier le poate procesa și va decide ce să facă mai departe. Unele specii supraviețuiesc cu ajutorul simțurilor (câinele cu mirosul, liliecii cu auzul).

Aproximativ 80% din ceea ce procesează creierul uman se datorează lucrurilor văzute. Să urmărim diverse stadii:

 

  1. aproximarea bunicii

stă într-un mănunchi de ierburi: se usucă sub ea. și hainele se
usucă pe ea. să-ți pui dorințe când arunci ceva în apă. rugina
unește fierul sub apă. nimeni nu trece, zgomotul rafalelor de apă.
membranele fiecărui organ rup din cele alăturate. haitele de
sălbăticiuni sparg zorii. mirosul de piele uscată în tandem cu
agitația de apă.

bătaia apei. întind ghearele și apucă organismele care saltă. palele
morii de vânt bat. axul transmite mișcarea. alimentarea continuă
în partea superioară a morii. în partea de jos apar făina și tărâțele.
aer cinetic, aer mecanic. energia unei bătrâne pe marginea apei.

 

trosnet. când părul se izbește de păr

în fotografia din 1940, femeia avea alături un cărucior. în acesta,
o fetiță ținea în brațe un cal de lemn. coama lui era formată din
3.172 de fire aspre de păr. la fiecare legănare a șeii, un fir trosnea.

poza a fost făcută când coama era un element sigur pentru
liniștea infantului. în caz contrar, fetița și-ar fi supt unghiile până
când acestea trosneau. făceau un șanț ridicat pe mijloc, iar
formațiunea cornoasă ar fi rămas așa pe veci. degetele ei ar fi avut
gheare pe dinapoi la vârsta adultă, niște diformități nenecesare.

 

scrâșnet. când dentina cedează

când i-au dat primele măsele, femeia îi punea vată cu spirt pe gingii.
copila plângea puternic, gingiile se inflamau, iar roșeața produsă
de alcool semăna cu necroza tisulară. cu gheață pusă în exteriorul
obrazului, într-un săculeț de tifon, durerea devenea suportabilă.
câte un junghi îi străbătea corpul. atunci strângea dinții tare, încât
presiunea pe care o exercitau șirurile de dinți de sus asupra celor de
jos se elibera într-un zgomot sec, de coroziune iminentă a smalțului.

 

clipire. imprevizibilul unei figuri devenite asimetrice

axa pe care doi ochi care par de aproape sau de departe simetrici,
este perturbată. când se lovește din palme, frica o face pe fetiță
să își închidă pleoapele. se produce atât de rapid, încât nici
păpușile cu ochi de plastic nu o pot imita. își apasă des suprafața
pleoapelor, până devine vineție. simpla privire a cuiva devine
dureroasă, provocându-i spasme. mușchii trași în toate părțile
fac ochii să se zbată câteva secunde.

 

roadere. degete de copil

țesutul moale și roz e macerat în interiorul gurii. buzele se lipesc
de suprafața osoasă a falangelor. savurează materialul dur de
proteine, apendicele pielii. che-ra-ti-nă.
din ce începe să crească rădăcina?

după ce crește unghia, degetul e acoperit, marginea exterioară
a unghiei este moartă, albă. „unghiile oamenilor s-au păstrat de
la strămoși îndepărtați, care le foloseau pentru apărare.“
fetița roade cu zgomot. nu știe că e o formă de agresivitate. ea
nu se poate apăra, așa că își neutralizează armele.

*

Stadiul doi: identificarea cu elemente chimice și alte specii; asemănarea dintre regnuri; posibilități infinite.

La începutul sec. al XX-lea se elaborează teoria cromozomială a eredității, apoi se descoperă rolul genetic al acizilor nucleici. În 1953 cercetătorii au reușit să descifreze structura intimă a macromoleculei de ADN.

aur: Aurel, copil cu părul de aur, ești de aur, viața mea pentru
tot aurul din lume, element chimic din tabelul periodic care are
simbolul Au și numărul atomic 79, metal tranzițional, metal de
ornament, stabil față de agenții corozivi.

Platină – Aur – Mercur

cules sub forma unor bucăți strălucitoare din nisipurile râurilor
și din depunerile aluvionare:

electronegativitate (Pauling): 2, 54

Muzeul Aurului, unicul din Europa, se găsește în orașul Brad,
județul Hunedoara

 

copilul ridică ochii la fotograf pentru o secundă, cât strânge în
brațe o minge rotundă și apucă să clipească; fotografia a fost
datată de tată 1983, vârsta de 3 ani, copil blond. Sex –

 

nuc – rimează cu cuc. cuc: pe unde fac copiii mici de sex masculin
pipi. pasăre migratoare din ordinul Cuculiformes, familia Cuculidae

 

Stare de conservare:

Dispărut         Pe cale de dispariție        Risc scăzut
EX         EW, CR, EN, VU, NT        LC

Regn: Animalia        Încrengătură: Chordata        Nume binominal:
Cuculus canorus

 

cucul își depune ouăle în cuiburile altor păsări. ceas cu cuc, lapte
de cuc, singur cuc

Stadiul trei: exemple și percepții. Memorii înșelătoare/
veridicitatea faptelor și amintirilor

„întotdeauna mă întorc acasă,
întotdeauna în casa tatălui meu.“ (1)

chiar dacă vocea e străină astăzi, o voi folosi. cu ea îți voi
spune: „în vremurile acelea de obscenă reproducere vivipară,
copiii erau întotdeauna crescuți de părinți. (…) ulterior,
mințile lor aveau să vadă lucrurile la fel ca și trupurile lor.“ (2)

animalele stăteau acolo, dar nu-mi dădeau atenție, privind la
isprăvile mele antigravitaționale cu o nepăsare de dobitoace.

„prin oxigenare precară, obții o castă inferioară.“ (3)

și-a notat cu un scris mare cuvintele. apoi s-a rugat să o poată
opri. ieși din trupul ăsta, rupe dependențele! infantul are obiceiuri
derutante. nu face nimic atunci când nu vrea. forțarea e o
desensibilizare. orice discurs matern e o invazie toxică.

„pentru a-și asigura un minimum de continuitate, copilul
recurge la clivajul: obiectul vizat de pulsiuni este scindat în
obiect „bun“ și obiect „rău“, care va avea destine relativ
distincte în jocul proiecțiilor și introiecțiilor. copilul
identificat cu unul sau cu celălalt va trece de la stări
paradisiace la stări de părăsire, de persecutare, de anihilare.“ (4)
când suprafețele haosului nu mai sunt adânci, liniștea iese cu totul.

cea mai mare frică e a autoprofeției: să nu recunoști peste ani nimic.
muribunizii încă așteaptă.
formele sunt făcute din forme.
azi am întâlnit un mort care se ridica cu o mână
de neclintit.

fantasmele de la vârste mici se dezintegrează lent.
capul mi-e ținut în palme. tălpile sunt legate.
m-au urcat pe masă, m-au învelit. m-au obligat să închid ochii.

Stadiul patru: moartea

a fost o vreme când puneam o batistă pe corpul lui; era un
moment lipsit de suflu. respirația era inexistentă, la fel și gloria
unei dimineți în care arbuștii se revărsau peste noi. se auzea în
fundal: asta e noaptea cea mare.cu marginile îndoite spre interior, din mâinile lui piereau acum
viețuitoarele și oamenii, nopțile la marginea malurilor, gheața
din timpul naufragiilor, chemările celor dispăruți, urmele de
corpuri din tranșee, caii somnambuli în marș forțat, copiii
blonzi, fiii, sângele din animalele sacrificate.“Present present presentness
High mahogany bed roods&
rails do ring loop ties back
A sets down and C takes up
conformity to that uniformity
Ownership and ownership it
is a maxim of logic the Double
of the object is that I desire it.“ (5)(fragment din volumul Tribar, de Andra Rotaru, editura Nemira, colecția Vorpal, 2018)


Andra Rotaru s-a născut în 1980 în București. A fondat revista multimedia Crevice în 2017. În ultimii ani a realizat numeroase proiecte transdisciplinare: spectacolul de dans Lemur, documentarul All Together, proiectul Photo-letter pairing etc. A susținut lecturi și prezentări în Europa și SUA. Cărți publicate: Într-un pat, sub cearșaful alb, 2005, En una cama bajo la sabana blanca, 2008, Ținuturile sudului, 2010; Lemur, 2012; Tribar, 2018.Alexandru Bulucz s-a născut în 1987 în România, la Alba Iulia, unde a locuit până la 13 ani. A făcut studii de germanistică și literatură comparată la Frankfurt Main. Este poet, editor, traducător și critic literar. Volumul de debut Aus sein auf uns a fost publicat în 2016. Pentru poemele din volumul was Petersilie über die Seele weiß (Schöffling & Co.) a primit în 2019 premiul Wolfgang-Weyrauch. Trăiește la Berlin.

_1 Novalis
2 Aldous Huxley
3 Aldous Huxley
4 Anne-Marie Blanchard
5 Susan Howe, The Midnight

Andra Rotaru
Andra Rotaru
Andra Rotaru (n. 1980) a realizat proiecte la intersecția dintre arte: performance-ul de dans Lemur, prezentat de coregraful Robert Tyree în America și în Europa; documentarul All Together, realizat în cadrul rezidenței The International Writing Program (Universitatea din Iowa, 2014); Photo-letter pairing (fotografie, proiect realizat în colaborare cu numeroși artiști și cu comunitatea din Iowa). Volume publicate: Într-un pat, sub cearșaful alb (2005), Ținuturile sudului (2010); Lemur (2012); Tribar (2018). Lemur a primit premiul „Tânărul poet al anului”, în cadrul Galei Tinerilor Scriitori (2013). Volumul de debut a fost tradus in spaniolă (En una cama bajo la sábana blanca, editura Bassarai, 2008). În 2018, Lemur a apărut la editura americană Action Books (traducere de Florin Bican). Volumul Tribar a apărut în Germania, la ELIF VERLAG, în traducerea lui Alexandru Bulucz (2022). De asemenea, a apărut în SUA, la Saturnalia Books, traducere de Anca Roncea (2022).

Citește mai mult:

O perlă întunecată, literară a fantasticului

Flavius Ardelean a publicat romanul fantasy „Scârba sfântului cu sfoară roșie” la editura Homunculus Verlag, în Germania, în traducerea Evei Ruth Wemme, în 2020. Presa germană a întâmpinat cu multă căldură acest roman, iar mai jos redăm câteva fragmente:

Liviu G. Stan: „Viața nu prea se ocupă cu „implementarea” happy end-ului”

În colecția „Biblioteca de proză contemporană” a editurii Litera, coordonată de scriitoarea Doina Ruști, a apărut volumul Dragostea când te doare, care reunește șaisprezece povestiri scurte semnate de Andrei Panțu, Florin Spătaru, Ligia Pârvulescu, Liviu G. Stan, Cristian Fulaș, Radu Aldulescu, Radu Găvan, Delia Hügel, Dorian Dron, Allex Trușcă, Laura Sorin, Dan Sociu, Emilia Toma, Irina Georgescu Groza, Doina Ruști și Cosmin Leucuța, cu o prefață de Iulia Micu. Am dialogat cu Liviu G. Stan, care ne dezvăluie roller coasterul special al acestui volum colectiv:

Emilan Pal: „Scrisul pentru mine nu a fost o opțiune. A fost și e felul meu de a exista”

Recent, a apărut un nou volum semnat de Emilan Pal. În „kurva rumuński go home” vom citi despre „infernul care stă la temelia bunăstării, liniștii și confortului”, despre un poet și jurnalist care se trezește sclav în suavul sistem sclavagist, de orientare capitalist-democratică. O carte de poezie care nu ar trebui ratată și un autor dintre cei mai buni: