Platformă pentru literatură contemporană DE-RO
dlite_icon_organic
Cărțile nominalizate | © ZSN

16 cărți bune scrise de românce și publicate în 2020/2021

Echipa proiectului Zilele Sofia Nădejde – ediția a IV-a, organizat anul acesta sub tutela Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, se bucură să anunțe nominalizările de anul acesta la Premiile Sofia Nădejde.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin

Juriul, format din Cristina Ispas, Florina Pîrjol, Andreea Pop, Cosmin Borza și Vlad Pojoga, a citit în jur de 60 de volume semnate de scriitoare, dintre care a ales astfel:

La categoria POEZIE:

Svetlana Cârstean, sînt alta, Nemira
Teodora Coman, Lucy, Tracus Arte
Diana Iepure, în rest, viaţa e frumoasă, Casa de editură Max Blecher
Angela Marcovici, păsările pe cer ţipă, Casa de pariuri literare
Ruxandra Novac, Alwarda, Pandora M

La categoria PROZĂ:

Paula Erizanu, Ard pădurile, Cartier
Raluca Nagy, Teo de la 16 la 18, Nemira
Alina Nelega, un nor în formă de cămilă, Polirom
Dora Pavel, Bastian, Polirom
Andreea Răsuceanu, Vântul, duhul, suflarea, Polirom

La categoria POEZIE DEBUT:

Elena Boldor, TRAXX, OMG
Ileana Negrea, jumătate din viaţa mea de acum, Fractalia
Alexandra Pâzgu, dă tot ce ai, Tracus Arte

La categoria PROZĂ DEBUT:

Simona Goşu, Fragil, Polirom
Ramona Micu, Povestiri cu oameni mari si mici, Casa de pariuri literare
Maria Orban, Oameni mari, Nemira

Cristina Ispas, juriu: „În primul rând, am fost surprinsă de numărul mare de cărţi, mai ales că aveam impresia, în contextul pandemiei, că editurile au fost mai precaute decât de obicei în a publica autori români. Nu am fost, în schimb, deloc surprinsă de faptul că printre ele se află unele dintre cele mai bune cărţi apărute la noi în ultimii ani, atât la poezie, cât şi la proză, pe lângă altele care continuă inerţial anumite trenduri, fie mai vechi, fie recente. Pe lângă diversele abordări (de prim plan sau de fundal, din diferite perspective) ale trecutului recent, revine romanul istoric, cu subiecte relevante, controversate, revine privirea obiectivă, temele feministe, mai nuanţat, în timp ce rămân de actualitate problemele de cuplu, complicatele relaţii dintre părinţi şi copii etc., o ofertă diversificată”.

Tot în cadrul Galei, care va avea loc în 17 octombrie, la Apollo111, Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului va acorda Premiul Scena.ro pentru Dramaturgie, care anul acesta merge la Alexandra Felseghi.

Cristina Modreanu, redactoră-șefă Scena.ro: „Când au fost anunțate nominalizările UNITER din 2020 toată lumea s-a mirat că un spectacol independent, creat de un ONG necunoscut și semnat de două autoare încă neafirmate, a fost nominalizat la categoria cel mai bun spectacol. Autoarea textului acestui spectacol, Alexandra Felseghi, a ajuns la dramaturgie după ce a studiat pentru a fi regizoare, ceea ce în cazul ei înseamnă că scrie texte de spectacol, nu piese de publicat în volum. Acest tip de autoare de teatru este prea puțin promovat în cultura noastră, ceea ce este un argument în plus pentru alegerea noastră”.

În cadrul aceluiași eveniment, echipa proiectului Zilele Sofia Nădejde – ediția a IV-a a decis ca premiul special, numit anul acesta „Arhive în mișcare”, să meargă la Miruna Runcan. Ca în fiecare an începând din 2019, acest premiu este susținut financiar de tranzit.ro/București.

Elena Vlădăreanu, co-inițiatoarea Zilele Sofia Nădejde „Oferind acest premiu Mirunei Runcan vrem să atragem atenția asupra importanței muncii de cercetare, o muncă de multe ori invizibilă. Cu o pasiune molipsitoare, Miruna Runcan a creat un spectacol scris din arhivele și din istoria teatrului românesc. A deschis un drum pe care nu mai umblase nimeni până atunci, dar a reușit să atragă tineri cercetători, mai ales cercetătoare, în această pădure de arhive și să ridice o construcție fără egal în domeniul studiilor teatrale”.

 

Parteneri: tranzit.ro/București, Asociația Antifragil, Scena.ro, Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului, Asociația Română a Femeilor în Cinema, Apollo111, Ceramic, Muzeul Național al Literaturii Române, Teatrul pentru Copii și Tineret Gong, Teatrul Dramaturgilor Români, Sala „Iosif Naghiu”, Londohome, La Două Bufnițe, Librăriile Humanitas, Librarium, Cărturești, Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița-Năsăud, Liceul Tehnologic „Nicolae Teclu” Copșa Mică, Colegiul Național „Lucian Blaga”, Colegiul Național „Radu Negru”, Liceul Teoretic „Stephan Ludwig Roth”.

Parteneri media: Calvert Journal, Literaturen vestnik, DLITE, DoR, Radio România Cultural, Glamour, Scena 9, Echinox, Mesagerul de Sibiu, Capital Cultural, AIVImedia.hub.

Proiectul Zilele Sofia Nădejde – ediția a IV-a este organizat de Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, co-finanțat de A.F.C.N. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Bogdan Coșa
Bogdan Coșa
Scriitor. Vezi „Cât de aproape sunt ploile reci” (Editura Trei, 2020).
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin

Citește mai mult:

Emilan Pal: „Scrisul pentru mine nu a fost o opțiune. A fost și e felul meu de a exista”

Recent, a apărut un nou volum semnat de Emilan Pal. În „kurva rumuński go home” vom citi despre „infernul care stă la temelia bunăstării, liniștii și confortului”, despre un poet și jurnalist care se trezește sclav în suavul sistem sclavagist, de orientare capitalist-democratică. O carte de poezie care nu ar trebui ratată și un autor dintre cei mai buni:

Trei poezii de Ion Buzu

„Realist și egal” e titlul celui mai recent volum de poezie al lui Ion Buzu – și, realist vorbind, deși inegal, vârfurile lui îți taie respirația.

Ruxandra Cesereanu: „Sunt poetă, nu magiciană, nici șamancă (deși aș vrea să fiu și așa ceva)”

La Casa de Editură Max Blecher a apărut volumul de balade postumane „SOPHIA ROMÂNIA”, de Ruxandra Cesereanu, despre care Andrei Codrescu scrie pe coperta a patra: „Aceste balade postumane inițiază un dialog cu roboții (în general bine-dispuși) care ne așteaptă nerăbdători la răscrucea post-pandemică. Poeta absoarbe cu nesaț bogăția de date și imagini care provin din jucăriile tehnologice și dă, din partea umană, inteligența și emoțiile pe care le dețin poeții.”