Platformă pentru literatură contemporană DE-RO
| ©

F-SIDES Cineclub: proiecție Blind Spot (1981) la București și Cluj

Ne bucurăm , cu tema "𝐅𝐥𝐢𝐩 𝐭𝐡𝐞 𝐬𝐜𝐫𝐢𝐩𝐭 𝐨𝐧 𝐫𝐞𝐦𝐞𝐦𝐛𝐞𝐫𝐢𝐧𝐠!" Prin prisma filmului, vrem să chestionăm crearea și povestirea istoriei din perspectivă masculină, lipsa figurilor feminine povestitoare sau stabilirea în patriarhat a unor structuri fixe în care altfel de cercetări ale trecutului decât cele raționale nu sunt valide.

𝐃𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐟𝐢𝐥𝐦
Blind Spot (1981), 112′
R. Claudia von Alemann, Germania de Vest

Putem reconstitui și înțelege istoria uitată a unui loc sau a unei persoane în alte moduri decât prin studierea arhivelor?

Înarmată cu jurnalul pe care scriitoarea și activista feministă socialistă Flora Tristan l-a ținut în ultimii ani ai vieții (Le tour de France, 1843-1844), Elisabeth (Rebecca Pauly) călătorește din Germania la Lyon, pe urmele pașilor ei, într-un efort de a o cunoaște prin intermediul orașului în care a depus cea mai intensă muncă de organizare politică.

De profesie istoric, ea abandonează însă instrumentele convenționale ale istoriografiei în favoarea unei cercetări senzoriale, care privilegiază înregistrarea sunetelor orașului ca formă de diaristică și, totodată, de plonjeu subiectiv în secolul al XIX-lea. Prinsă în reportofonul ei, ambianța sonoră captează o actualitate atemporală care reîncarnează posibilitățile unui timp utopic.

Acolo unde edificiile impunătoare și străzile labirintice ale Lyonului refuză să vorbească – nu doar despre mișcarea muncitorească, ci și despre războaiele petrecute de atunci –, von Alemann și protagonista ei caută să relocuiască și scoată la lumină trecutul revoluționar înfășurat în inerția prezentului.

Georgiana Vrăjitoru, curatoare F-SIDES Cineclub

Pentru acest film, Irina Tacu propune ca răspuns* un text care va putea fi citit perioada următoare pe Scena9 și va putea fi audiat înainte de proiecție în sala de cinema.

*Fiecare film din acest sezon va primi un răspuns literar din partea unei autoare române, invitate de scriitoarea Elena Vlădăreanu din echipa Premiile Sofia Nădejde, care va intra în dialog cu viziunea filmului, va contesta, va chestiona sau va privi din alte perspective tropii abordați de film.

𝐈𝐫𝐢𝐧𝐚 𝐓𝐚𝐜𝐮 (n. 1990) a studiat și lucrat în jurnalism, a fost reporter și editor la DoR (Decât o Revistă), iar astăzi e freelancer, face fact-checking și scrie. Practică scriitura de jurnal ca formă eliberatoare și act esențial pentru invenție și adevăr deopotrivă.

 

Vă așteptăm

 joi, 22 iunie, de la ora 20, la Cinema Elvire Popesco.

joi, 22 iunie, de la ora 18, la Cinema ARTA din Cluj,

28 iunie, la Timișoara

Bilete:
Proiecția va avea loc și la București, pe 22 iunie, și la Timișoara, pe 28 iunie. Mai multe detalii găsiți la noi pe Instagram/Facebook.

Sezonul 4 este realizat cu sprijinul: AFCN, Zilele Sofia Nădejde Institutul Francez, Cinema Arta, Glitch Shop.
Parteneri media: Scena9, DLITE – blog de literatură român-german, Liternet, CUTRA, Filme & Cărți.

 

Citește mai mult:

Cristina Ispas, Ionelia Cristea și Cosmina Moroșan @ Brănești (Ilfov)

Într-un moment în care toate proiectele păreau în aer, în care nu mă îndurasem încă să desfac bagajele pregătite pentru o excursie pe care ar fi trebuit să o fac în Canada, la jumătatea lunii martie, iar şcoala copilului se transformase într-un teanc de fişe pe care le lucra cu mine acasă, am primit cu reticență ideea de a muta online întâlnirile pe care le aveam programate pentru aprilie şi mai cu liceenii de la Brăneşti – o comună de lângă Bucureşti.

Iris Wolff: „Îmi imaginez foarte viu situațiile atunci când scriu”

Iris Wolff face parte dintr-o generație de autori contemporani cu origini în România care se bucură de un real succes în țara de adopție. Deși și-a petrecut cea mai mare parte a vieții în Germania, în povestirile sale revine mereu ținutul transilvan, acest paradis pierdut al copilăriei autoarei.